Kertészmérnöki szak

Georgikon - Alapképzés (Bsc) - Kertészmérnök szak

Felvételizők figyelem: Ha most regisztrálsz promóciós játékunkra, Tiéd lehet a fődíj!

×

A képzés célja és a szakmai kompetenciák

A képzés célja olyan kertészmérnökök képzése, akik ismerik a kertészet termelési ágazatainak legfőbb sajátosságait, valamint azok agrárgazdaságon belüli szerepét és lehetőségeit.

Képesek üzemi méretű termelési folyamatok tervezésére, irányítására és szervezésére, az áruvá készítés, a termékek forgalmazása és tárolása során jelentkező feladatok vezetésére, a kertészet területén speciális szakigazgatási alapfeladatok ellátására.

Alkalmasak önálló kertészeti gazdaságok létrehozására és azok gazdaságos üzemeltetésére. Felkészültek tanulmányaik mesterképzésben való folytatására.

Miért Keszthely?

  • Ki ne szeretne a Balaton fővárosában, a parthoz közel tanulni?
  • Itt mindent megtanulhatsz, amit az agrárvilágról tudnod érdemes, nem csak elméletben, gyakorlatban is.
  • Saját botanikuskertünkben és tangazdaságunkban sajáthatod el a gyakorlati tudásod.
  • Pezsgő diákélet vár egyetemi klubbal, koncertekkel, rendezvényekkel!
  • Vízimádóknak: saját evezőcsapat és Regatta minden évben!
  • Természetkedvelőknek szervezett túrákkal is készülünk.
  • Öntevékeny csoportok: bármi, ami csak érdekelhet…
  • A Georgikon TV-n keresztül friss infókat kaphatsz a Campusról diáktársaid segítségével, de ha van affinitásod, még a műsorkészítésbe is belekóstolhatsz!
  • Klubok, csoportok várnak, mindenféle témakörben: Táj és Ember Klub, Georgikon Társastánc csoport, Georgikon Fiatal Gazda Klub, Georgikon Keresztény Diákkör, Xiros Klub, Bexi Klub

Részletek a képzésről

Gyűjthető kreditek
  • Az alapfokozat megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 180+30 kredit
  • A szak orientációja: gyakorlatorientált (60-70 százalék)
  • A szakdolgozat elkészítéséhez rendelt kreditérték: 15 kredit
  • Az intézményen kívüli összefüggő gyakorlati képzés minimális kreditértéke: 30 kredit
  • A szabadon választható tárgyakhoz rendelhető minimális kreditérték: 10 kredit
Az elsajátítandó szakmai kompetenciák

A kertészmérnök

a) tudása
  • Ismeri a kertészeti növényekben lejátszódó fontosabb fizikai, kémiai, biológiai folyamatokat.
  • Tisztában van a kertészeti termesztés biológiai és technológiai alapjaival, az egyes ágazatok agro- és fitotechnikai sajátosságaival és ezek szabályozási lehetőségeivel, a kertészeti termesztésben károsító szervezetekkel és abiotikus hatásokkal, valamint az ellenük alkalmazható hatékony védekezési módokkal.
  • Tisztában van azzal, hogy a kertészeti termesztésben előállított termékek az élelmiszerlánc részét képezik, ezzel kapcsolatban tudja és érti az élelmiszerlánc-biztonság alapvető fogalmait, összefüggéseit és folyamatait.
  • Ismeri a kertészeti szakmához kapcsolódó műszerek, gépek, berendezések működését.
  • Ismeri a mezőgazdasági termelés és az agrárgazdaság egészére vonatkozó tényeket, főbb jellegzetességeket és összefüggéseket, a releváns agrárgazdasági folyamatokat.
  • Átlátja az egyes kertészeti ágazatokban (dísznövény-, gyógynövény-, gyümölcs-, szőlő- és zöldségtermesztés) felmerülő termelési folyamatok sajátosságait, az ehhez szükséges legfontosabb elméleti és módszertani alapokat és a kapcsolódó gyakorlati ismereteket, a kertészeti szakmában alkalmazható vállalkozási menedzsmentismereteket, valamint a termelési folyamatok, az élelmiszerlánc-biztonság és a minőségbiztosítás összefüggéseit.
  • Ismeri az agrárpolitika és a kertészeti szakpolitikák (támogatási, adózási stb.) alapvető funkcióit és összefüggéseit.
  • Tisztában van a K+F+I tevékenység kertészetben betöltött szerepével.
  • Ismeri a start-up lehetőségeket és technikákat.
  • Rendelkezik a kertészeti ágazatok problémáinak azonosításához szükséges ismeretekkel és a releváns információgyűjtés, elemzés és problémamegoldás módszereivel.
  • Ismeri a kertészeti szakma és azon belül az egyes kertészeti ágazatok terminológiáját, a szaknyelv anyanyelvi és egy idegen nyelvet jellemző sajátosságait.
  • Ismeri a kertészeti termékeket és kereskedelmüket.
  • Munkája során különös figyelmet fordít az egyének és a társadalom egészségét támogató környezet kialakítására, egészségbarát műszaki megoldások alkalmazására.
b) képességei
  • Kertészeti növények termesztése során képes magas biológiai értékű és élelmiszercélú növények esetén biztonságos, sérülésektől és károsodásoktól mentes termés, illetve áru előállítására, megóvására és igényes kiszerelésére, alkalmas a kertészeti termékek előállításával, forgalmazásával kapcsolatos szak- és közigazgatási feladatok ellátására.
  • Képes a kertészeti ágazatok területén működő vállalkozások, vállalatok, termelőüzemek, valamint kis-és középvállalkozások mérnöki szintű irányítására és ezek gazdálkodásának szakszerű működtetésére, figyelembe véve a környezetgazdálkodási és környezetvédelmi előírásokat is.
  • A kertészeti ágazatok területén képes a termelést előkészítő és szolgáló eljárások megtervezésére, lebonyolítására, az erőforrások szakszerű elosztására, szakmai döntéseket megalapozó javaslatok kidolgozásában való részvételre, következtetések levonására, nemcsak operatív szinten.
  • Képes a növényeket veszélyeztető kártevők, kórokozók, gyomnövények, valamint természetes ellenségeik azonosítására, növényvédelemre.
  • Folyamatosan figyelemmel kíséri a környezetvédelmi, higiéniai, élelmiszer-biztonsági, élelmezés-egészségügyi, munkavédelmi előírásokat, valamint betartja és betartatja azokat.
  • Képes kertészeti ágazati szakmai problémák megfogalmazására, a várható trendek felismerésére, önálló szakmai álláspont kialakítására, és annak megvédésére a viták során.
  • Képes a képzése során elsajátított vizsgálati módszereket alkalmazni.
  • Képes az agrárgazdaság szereplőinek viselkedését, az agrárium intézményi hátterének formális és informális kapcsolatrendszerét értelmezni, és azt munkája során felhasználni.
  • Képes a kertészeti szakterületre vonatkozó ismeretek és módszerek alapján részletes elemzésre, alapvető összefüggések feltárására, önálló következtetések levonására. Szakmai irányítás mellett képes kutatási projektben a projekt részfeladatainak operatív szinten történő közvetlen irányítására.
  • Képes az írásbeli és szóbeli kommunikációt segítő eszközök hatékony alkalmazására, a kertészeti szakterülettel kapcsolatos idegen nyelvű információk megértésére, szakterülete tudásanyagának összegző értékelésére anyanyelvén, valamint szaktudományi tartalmak szóbeli és írásos közvetítésére szakmai közönség számára is a speciális szakkifejezéseinek aktív alkalmazása révén.
  • Képes az IT nyújtotta lehetőségek tudatos és szakszerű használatára, előnyeinek és hátrányainak felismerésére a kertészeti ágazat összefüggéseiben.
  • Képes a hatékony kommunikáció különböző formáit, módszereit és eszközeit alkalmazni a kertészeti szakterületre jellemző kommunikáció során.
  • Választott kertészeti ágazatában, illetve specializációjában képes az ágazat működését meghatározó szakmai ismeretek rendszerszintű átlátására és értelmezésére.
  • Rendelkezik vállalkozásszervezési és -irányítási készséggel.
c) attitűdje
  • Vállalja és hitelesen képviseli az agrárgazdaság, különösen ezen belül a kertészet és a kapcsolódó tudományterületek társadalmi szerepét, képviseli szakterületének legfontosabb értékeit.
  • Együttműködő-készség, kapcsolatteremtő képesség jellemzi.
  • Érti, magyar és idegen nyelven is alkalmazza a szakmai és emberi kommunikáció szabályait.
  • Konstruktívan áll a szakmai kérdésekhez. Kezdeményezőkészség és fogékonyság jellemzi az újdonságok iránt, nyitott az agrártudományok alapvető eredményeinek és jellemzőinek hiteles közvetítésére szakmai és nem szakmai célcsoportok számára egyaránt.
  • Érzékeny a szakterületével kapcsolatosan felmerülő problémákra, törekszik azok elemzésére és megoldására, együttműködési szándékkal közeledik a felmerülő szakmai problémák megoldásához.
  • Környezettudatos, fenntartható gazdálkodásra törekvő szemlélettel rendelkezik.
  • Felelősségtudata a K+F+I tevékenységhez kötődő jogi, etikai normákat, szabályokat illetően is megnyilvánul.
  • Nyitott a kertészeti termelésfejlesztés legújabb eredményeinek alkalmazására. – Minőség iránti igény jellemzi.
  • Szakmai felelősségtudattal és együttműködési készséggel rendelkezik.
  • Elkötelezett az ágazat szakmai és etikai normái mellett.
d) autonómiája és felelőssége
  • Felelősségtudat jellemzi a munkával és magatartással kapcsolatos szakmai, jogi, etikai normákat, szabályokat illetően.
  • Önállóan tervezi meg saját szakmai előmenetelét.
  • A döntési és a menedzsment funkciókat önállóan gyakorolja a termelésszervezeti egységek szintjén.
  • Felelősséget érez a kertészeti főágazat szerepének erősítésében.
  • Felelősséget vállal saját döntéseiért, a saját és az irányítása alatt álló munkatársak munkájáért.
  • Felelősséggel vállalja szakmai állásfoglalásainak következményeit.
  • Választott kertészeti ágazatában, illetve specializációjában önállóan képes azonosítani a problémákat, s elméleti és gyakorlati tudása segítségével alkalmas azok megoldási stratégiáinak kidolgozására és e stratégiák következetes követésére.
Az alapképzés jellemzői

Szakmai jellemzők

A szakképzettséghez vezető tudományágak, szakterületek, amelyekből a szak felépül:

  • a kertészeti ágazatok elméleti és gyakorlati szakmai tudnivalóit megalapozó természettudományi diszciplínák (növénytan, kémia, anyagcsere-élettan, növényi biotechnológia és genetika, természeti erőforrások ismerete) 35-45 kredit;
  • a mérnöki felkészültséget megalapozó természettudományos ismeretek (matematika, biometria, fizika, informatika, műszaki diszciplínák) 20-25 kredit;
  • társadalomtudományi alapozó ismeretkörök (közgazdaságtan, agrárgazdaságtan, agrárpolitikai ismeretek) 5-10 kredit;
  • általános és enciklopédikus mezőgazdasági ismeretek (földművelés, növénytermesztés, állattenyésztés, ökológiai gazdálkodás) 10-15 kredit;
  • a kertészeti növények (dísznövények, gyógynövények, gyümölcstermő növények, szőlő, zöldségnövények) termesztéséhez, szaporításához és áruvá készítéséhez szükséges általános szakmai ismeretek (faj- és fajtaismeret, technikai folyamatok, növényvédelmi diszciplínák, élelmiszerlánc-biztonsági ismeretek) 55-65 kredit;
  • kertészeti gazdasági és gazdálkodási ismeretek (marketing, minőségbiztosítás, számvitel és pénzgazdálkodás, üzemszervezés) 10-15 kredit.

A specializációk a kertészeti ágazatokhoz (dísznövénytermesztés, gyógynövénytermesztés, gyümölcstermesztés, zöldség- és gombatermesztés), továbbá azok botanikai, molekuláris biológiai alkalmazásaihoz kapcsolódó, karakterisztikus kompetenciákat nyújtó, az intézmények által ajánlható speciális ismeretek, amelynek kreditaránya a képzés egészén belül 15-30 kredit.

A szakmai gyakorlat követelményei

A képzési és kimeneti követelményekben foglaltak alapján a szakon kötelező szakmai gyakorlatot teljesíteni. A szakmai gyakorlat két részből tevődik össze:

  • a szakmai tantárgyi képzéshez kapcsolódóan összesen legalább öt hét terepgyakorlatból, amelynek teljesítése a tantárgyak kreditértékével együtt elismert vagy amely különálló kredit megszerzésére irányul, továbbá
  • 30 kreditértékkel elismerhető féléves (tizenkettő-tizenöt hét) összefüggő üzemi gyakorlatból.
Választható specializációk
VÁLASZTHATÓ SPECIALIZÁCIÓ SPECIALIZÁCIÓ FELELŐS MELY MUNKARENDBEN?
Biodiverzitás Dr. Papp Viktor
egyetemi docens
nappali és levelező munkarendben
Dísznövénytermesztés és faiskola Dr. Honfi Péter
egyetemi docens
nappali és levelező munkarendben
Gyógynövénytermesztés Zámboriné dr. Németh Éva
egyetemi tanár
nappali és levelező munkarendben
Gyümölcstermesztés Dr. Szalay László
egyetemi docens
nappali és levelező munkarendben
Szőlészet Dr. Bodor-Pesti Péter
egyetemi docens
nappali és levelező munkarendeben
Zöldségtermesztés Dr. Szabó Anna
adjunktus
nappali és levelező munkarendeben

Specializációra történő felvétel feltételei

A specializációra történő jelentkezéseknél a pályázó hallgatók rangsorolásának általános szempontjai az alapképzések esetén:

  • az oktatói intézet által meghatározott legalább két, legfeljebb négy kötelező tantárgy eredménye;
  • az oktató intézet által javasolt szabadon választható tantárgyak eredménye;
  • szakmai gyakorlat, szakmai kötődés, szakiskolai végzettség;
  • tanulmányi átlag;

A specializációra történő jelentkezéseket az érintett specializáció felelőse vagy az általa megbízott oktató/oktatók bírálják el. Az elbírálás során rangsort állítanak fel, mely alapján döntenek a specializációra jelentkezők felvételéről, vagy a felvételi kérelem elutasításáról.

A Kertészmérnöki alapképzési szak nappali és levelező munkarendű hallgatói a negyedik félévben választanak specializációt.

Levelező munkarendű képzés sajátosságai

A tanterv, az ismeretek egymásra épülése, a specializálódási lehetőség és a záróvizsga követelmények megegyeznek a nappali munkarendű képzéssel. Az oktatás jellege, a tananyagcsoportok beosztása és bizonyos módszertani kérdések az oktatás helyétől függően eltérhetnek egymástól.

A levelező munkarendű képzés tanórái péntek délután és szombati napokon kerülnek megtartásra.

A gyakorlat nappali munkarendben

A gyakorlat alapvetően az alábbi típusú helyszíneken teljesíthető:

  • az intézet által felajánlott gyakorlati helyeken;
  • a hallgató által saját magának szerzett gyakorlati helyen;
  • külföldi szakmai gyakorlati helyen.

A MATE gyakorlati szabályzat alapján először mindenkinek mérlegelnie kell, hogy tud-e saját magának gyakorlati helyről gondoskodni, vagy az egyetem által felkínált helyek valamelyikét kívánja igénybe venni.

A jelentkezések elbírálása

A jelentkezéseket minden esetben a specializációfelelős bírálja el. Egyéni gyakorlati hely választása esetén a jelentkezéseket korábbi határidővel kell benyújtani, hogy a kérelem esetleges elutasítása esetén a hallgatónak legyen lehetősége a felajánlott gyakorlati helyek közül választani.

A gyakorlat alatti kötelezettségek

A hallgató a szakmai gyakorlat alatt a fogadóhely szakembereinek felügyelete és irányítása mellett dolgozik. A munkakezdésre és befejezésre a vállalati munkarend előírásai az irányadók, de a hallgató heti munkaideje nem haladhatja meg a 40 órát. A hallgató munkaideje legfeljebb napi 8 óra, heti 40 óra, melyből elengedni csak különösen indokolt esetben lehet heti maximum 4 órát. A hallgató köteles a hatályos vállalati baleset- és munkavédelmi szabályokat betartani. A hallgató munkáját a gyakorlat ideje alatt az Egyetem kijelölt oktatója (felelőse) köteles ellenőrizni.

A gyakorlat értékelése és elfogadása

A szakmai gyakorlat végén a hallgatók írásos beszámolót készítenek, amit a foglalkoztató aláírásával igazol. Külföldi szakmai gyakorlat esetén a beszámolót két nyelven (magyarul és a fogadóhely által elfogadott nyelven) kell elkészíteni.
A gyakorlat teljesítését a munkahelyi vezető – a hallgató által készített írásos beszámoló szignálásán kívül – az „Igazolás a gyakorlat teljesítéséről és munkahelyi vezetői értékelés” nyomtatvány kitöltésével, aláírásával igazolja. Ebből a szakmai gyakorlat utolsó napján egy példányt a hallgatónak átad, és további egy példányt a specializációfelelősnek megküld.

A gyakorlat levelező munkarendben

A levelező munkarendű képzésre vonatkozó szabályok az alábbi kivételekkel megegyeznek a nappali munkarendű gyakorlattal: alapképzésben a gyakorlat 3 hét, így a nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény 44. § (3) bekezdése a) pontja szerinti fizetési kötelezettség nem áll fenn;

Munkatapasztalat beszámítás

A képzéshez tartozó szakmai gyakorlat munkatapasztalat beszámításával is teljesíthető. A korábbi munkatapasztalat beszámítását az intézeti Tanulmányi és Kreditátviteli Bizottságnál kell kezdeményezni. Munkatapasztalatként csak a képzésnek megfelelő területen végzett munkavégzés számítható be, amennyiben a munkavégzés időtartama az elvégzett munkaórák tekintetében legalább olyan hosszúságú, mint a képzés tanterve szerinti szakmai gyakorlat.
Az intézeti Tanulmányi és Kreditátviteli Bizottság a munkatapasztalat szakmai gyakorlatként történő beszámítására irányuló kérelem esetén kikérheti a specializációfelelős véleményét, továbbá a hallgatótól további adatszolgáltatást kérhet.

Nyelvoktatás, szaknyelvoktatás

A hallgatóknak a képzés során nappali munkarendben a mintatanterv szerint két féléven keresztül alapozó nyelvoktatásban, majd két féléven keresztül szaknyelvoktatásban kell részt venniük. A nyelvoktatás és a szaknyelvoktatás teljesítése kritérium követelmény. Levelező munkarendben a nyelvoktatás és szaknyelvoktatás szabadon választható módon valósul meg.

A végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzésének feltételei
  • a képzés összes kötelező tantárgyának, valamint a tanterv szerint szükséges mennyiségű szabadon választható kredit és a szakdolgozat-készítésre adható kreditek teljesítése összesen 180 kredit értékben;
  • a 30 kredit értékű szakmai gyakorlat teljesítése.

Záróvizsga

Záróvizsgára bocsátás feltételei
  • végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzése;
  • szakdolgozat benyújtása és bírálók általi elfogadása;
  • a hallgatónak nem állhat fenn tartozása az Egyetem felé.
A záróvizsga részei
  • szaktárgyi komplex vizsga (tantárgyi vizsga);
  • szakdolgozat védés.
Záróvizsga ismeretkörök, záróvizsgatárgyak

A 2021/22. tanévtől felmenő rendszerben: A 2021/22. tanévben és azt követően a szakon tanulmányaikat megkezdő hallgatók a kötelező kertészeti szaktárgyak ismeretanyagából és az egyes specializációk ismeretanyagából tesznek komplex vizsgát:

  • A szaktárgyi komplex vizsga („A” tételek) tárgyainak teljes kreditértéke 18-24 kredit, amely lefedi a kertészeti termesztés szakmai törzsanyagát (Dísznövénytermesztés; Faiskolai termesztés; Gyógynövénytermesztés; Gyümölcstermesztés; Szőlőtermesztés; Zöldségtermesztés). A vizsga során a hallgató egy tételt húz a tételsorból.
  • Az egyes specializációk ismeretanyaga („B” tételek) 15 kredit értékű, amelyből a hallgató szintén egy tételt húz a záróvizsga során.

A képzések aktuális tantervei a sharepoint felületünkön kikereshetőek.


További alapképzések

Mezőgazdasági mérnöki szak

Mezőgazdasági mérnöki szak

Magyar nyelvű, nappali és levelező tagozatos, 7 féléves alapképzés

Természetvédelmi mérnöki szak

Természetvédelmi mérnöki szak

Magyar nyelvű, nappali és levelező tagozatos, 7 féléves alapképzés

Képek a Campuséletről